Zakończyła się mobilność uczniów z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie, którzy wspólnie ze szkołą w Hiszpanii, realizowali projekt pt. „Współczesne postawy ekologiczne wobec przyrody i dziedzictwa kulturowego młodzieży z Polski i Hiszpanii” w ramach programu Erasmus+. Partnerem w realizacji projektu była szkoła Ave Maria Casa Madre w hiszpańskiej Granadzie. Mobilność trwała 5 dni roboczych (plus 2 dni na podróż). Udział w niej wzięło 16 uczniów z Liceum (z klasy I, II i III) i Technikum (z klasy I, II i III) oraz 4 opiekunów: Anna Misiowiec – dyrektor szkoły, Hanna Rzepka, Karolina Ścisłowicz – Pluta oraz Dorota Fitas – koordynator projektu.
Po przyjeździe do Hiszpani uczestnicy projektu zwiedzili Malagę, w której zobaczyli Muzeum Picassa, Katedrę Wcielenia - Santa Iglesia Catedral Basilica de la Incarnacion i Twierdzę Alcazaba, a także udali się na spacer nadmorską promenadą. Niedzielę spędzili na poznawaniu Granady, miasta w którym realizowano projekt. Na Plaza Nueva, placu w centrum miasta, przed kancelarią królewską mieli okazję zobaczyć pokazy tańca flamenco w wykonaniu mieszkańców Granady.
Pierwszy dzień zajęć merytorycznych uczniowie rozpoczęli od udziału w lekcji języka angielskiego. Dokonali autoprezentacji, przedstawili swoje szkoły i regiony. Popołudniu nastąpiło powitanie uczestników projektu w biurze Uniwersal Mobility. Dzień zakończył się udziałem uczniów w grze miejskiej.
W drugim dniu mobilności młodzież uczestniczyła w zajęciach z ochrony środowiska. Uczniowie wraz z partnerami z Hiszpanii pracowali w grupach i podglądali ptaki w szkolnym obserwatorium. Popołudniu zwiedzali arabską dzielnicę Albayzin, cygańską dzielnicę Sacromento oraz byli na punkcie widokowym Mirador de San Nicolas.
W kolejnym dniu mobilności uczniowie zwiedzili szkołę, zapoznali się z jej historią, uzyskali informacje na temat organizacji roku szkolnego, kierunków kształcenia i systemu oceniania. Następnie wzięli udział w lekcji języka hiszpańskiego, podczas której poznali podstawowe zwroty przydatne w czasie pobytu. Podczas wieczorku integracyjnego podzielili się z opiekunami spostrzeżeniami i wzięli udział w konkursie wiedzy o projekcie.
W czwarty dzień projektu zwiedzano Alhambrę – warowny zespół pałacowy, będący twierdzą mauretańskich kalifów, zbudowany na przełomie XIII i XIV wieku przez emirów z dynastii Nasrydów, a w 1984 roku wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Dzień zakończyły rozgrywki w piłkę siatkową, które zapewniły świetną zabawę i integrację z partnerami projektowymi.
W ostatnim dniu zajęć merytorycznych młodzież uczestniczyła w debacie dotyczącej zdrowego stylu życia. Podczas pracy w grupach partnerzy projektowi poznawali zasady odżywiania, rozmawiali na temat znaczenia aktywności fizycznej oraz dzielili się uwagami na temat przestrzegania omawianych zasad w ich krajach.
W godzinach popołudniowych w biurze Uniwersal Mobility zostały podsumowane działania oraz przedstawione wnioski. Uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w projekcie. Podziękowania za współpracę otrzymali uczniowie, nauczyciele i koordynatorzy projektu. Wśród pamiątek, które zostały podarowane szkole w Hiszpanii, znalazły się materiały promujące gminę Stąporków i powiat konecki. ZSP w Stąporkowie serdecznie dziękujemy Burmistrz Dorocie Łukomskiej, Staroście Grzegorzowi Piecowi za przekazanie materiałów promocyjnych.
Projekt „Współczesne postawy ekologiczne wobec przyrody i dziedzictwa kulturowego młodzieży z Polski i Hiszpanii” realizowany był w ramach programu Erasmus+ i dofinansowany z Funduszy Europejskich.
Celem projektu było podniesienie kompetencji kluczowych uczniów i nauczycieli w zakresie wielojęzyczności, technologii cyfrowych, zwiększenie wiedzy i świadomości z dziedziny ekologii, ochrony środowiska, osobliwości przyrodniczych poprzez wdrożenie programu edukacyjnego EKO Szkoła oraz poznanie dziedzictwa kulturowego Polski i Hiszpanii.
W czasie mobilności młodzież doskonaliła język, przełamywała barierę komunikacyjną, podnosiła wiedzę na temat Hiszpanii, zdobywała doświadczenie, nawiązywała nowe znajomości, a także rozwijała kompetencje interpersonalne.
Autorkami projektu były: Anna Misiowiec, oraz Dorota Fitas, Hanna Rzepka W tłumaczenie projektu na język angielski zaangażowała się Karolina Ścisłowicz – Pluta. Wspólnie realizowano działania ujęte w projekcie.
Materiał ZSP w Stąporkowie
Galeria zdjęć - Hiszpańska przygoda...
fot. arch. ZSP w Stąporkowie