loga gmin powiatu koneckiegologa gmin powiatu koneckiegologa gmin powiatu koneckiego

ikonka raportu Coronawirusa COVID-19   RODO - Klauzula Informacyjna O Przetwarzaniu Danych Osobowych   bip   Projekt Termomodernizacji Budynków Użyteczności Publicznej Ankieta dla Klientów Starostwa Powiatowego w Końskich Termomodernizacja Budynku DPS "Cichy Zakątek" w Końskich

tkn  ukraina     ikona kont bankowych kont starostwa  NUMERY KONT BANKOWYCH   e puap

komunikaty

Kontakt

Aktualności i wydarzenia

POWIAT KONECKI INWESTUJE W NOWOCZESNE TECHNOLOGIE VR

Admin

kpoPowiat Konecki zabezpieczył środki na dofinansowanie przedsięwzięcia pn. „Kuźnia Wyobraźni”. Projekt ten otrzymał wsparcie finansowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności: Inwestycja A2.5.1. Celem programu jest zwiększenie odporności na kryzysy gospodarcze poprzez implementację w obszarze prowadzonej działalności kulturalnej i edukacyjnej technologii cyfrowych. Każda inwestycja, która pozwala na zwiększenie konkurencyjności usług realizowanych przez Powiat Konecki i jego jednostki zasługuje na wparcie. Wspomniany projekt, świadczy o tym, iż my w powiecie koneckim wiemy, jakie wymagania stawia współczesność i przyszłość, również w sferze działalności kulturalnej – podkreśla Starosta Konecki Grzegorz Piec.

Dotyczy to zwłaszcza tych przedsięwzięć, które na tle regionu i kraju są unikalne i wykorzystują narzędzia i technologie przyszłości. Realizacja przedsięwzięcia, którego operatorem jest Zabytkowy Zakład Hutniczy w Maleńcu, pozwoli na implementację narzędzi IT, umożliwiających realizację cyfrowych warsztatów edukacyjnych w ramach międzypokoleniowego procesu transmisji kulturowej umiejętności i wiedzy, które są częścią regionalnego dziedzictwa kulturowego (kowalstwo, metalurgia). Z wykorzystaniem modelowania 3D oraz narzędzi VR wykreowana zostanie wirtualna przestrzeń edukacyjna łącząca immersyjność cyfrowych mediów, polisensoryczność zabytkowej infrastruktury poprzemysłowej oraz mechanikę interakcji opartą na grach typu first person. Zakupione w ramach operacji gogle VR oraz kontrolery manualne pozwolą na przeniesienie się w realia XIX- wiecznego zakładu przemysłowego oraz obsługę dawnych urządzeń przemysłowych. Użytkownicy przestrzeni będą mogli wcielić się w rolę m.in. angielskiego inżyniera, polskiego rzemieślnika lub niemieckiego fabrykanta pracującego w staropolskim zakładzie przemysłowym. W trakcie wirtualnych rozgrywek uczestniczy będą m.in. kuli żelazo z wykorzystaniem olbrzymich młotów napędzanych kołami wodnymi, fryszowali i pudlingowali żelazo w specjalnych piecach, walcowali żelazo oraz wykonywali gwoździe z wykorzystaniem mechanicznych gwoździarek. Ścieżkę muzyczną skomponują profesjonalni muzycy (kwartet smyczkowy). Wykorzystane do tego będą oryginalne nagrania dźwiękowe urządzeń przemysłowych zachowanych w Maleńcu. Na potrzeby przedsięwzięcia zrekonstruowane zostaną urządzenia przemysłowe oraz historyczna infrastruktura malenieckiej fabryki żelaza, znana jedynie z opisów historycznych. Stanowi to, jak zauważa dr Maciej Chłopek – dyrektor Zabytkowego Zakładu Hutniczego w Maleńcu - duże wyzwanie, ponieważ w Polsce brak jest podobnych przedsięwzięć realizowanych w przypadku zabytkowych obiektów poprzemysłowych. Dzięki temu mamy szansę zwiększyć atrakcyjność oferty edukacyjnej i turystycznej naszej Instytucji. Do testowania i projektowania wytworzonej przestrzeni cyfrowej zaproszeni zostaną uczniowie koneckich szkół oraz mieszkańcy regionu. Efekty przedsięwzięcia poznamy już w grudniu bieżącego roku. Na ten czas zaplanowano m.in. bezpłatne cyfrowe warsztaty edukacyjne dla mieszkańców powiatu koneckiego, a także widowisko multimedialne „Ogień i Żelazo”, które wpisze się w obchody 240 rocznicy uruchomienia Malenieckiej Fabryki Żelaza. 

                                 ZZH Maleniec , Marta Trudnos