Pani Dorota Łukomska
Burmistrz Stąporkowa
W związku z pojawiającymi się w ostatnich dniach opiniami i stanowiskami Pani w sprawie odpadów zmagazynowanych w hali w Stąporkowie przy ulicy Staszica, pragniemy po raz kolejny odnieść się do podawanych w różnych mediach informacji.
Problem odpadów w Stąporkowie nie jest obojętny Zarządowi Powiatu jak wynika z Pani sugestii.
Od czerwca 2019 roku podjęliśmy szereg działań mających na celu zlikwidowanie poważnego zagrożenia, jakim jest ta sytuacja.
Proszę przyjąć do wiadomości, że wszystkie decyzje i postanowienia wydawane i realizowane przez Powiat muszą być zgodne z prawem i procedurami obowiązującymi w takich sytuacjach.
Od chwili stwierdzenia zagrożenia dla mieszkańców Stąporkowa wynikającego z sąsiedztwa zmagazynowanych odpadów podjęliśmy szereg bardzo ważnych decyzji i czynności w tej sprawie. Z dniem 10.08.2018r. cofnięte zostało zezwolenie na zbieranie odpadów dla Spółki DAV-SERWIS z Katowic. Właściciel odpadów odwołał się od decyzji Starosty do organu II instancji i uchylał się od obowiązku usunięcia zagrożenia, pomimo ostateczności decyzji. Z tego powodu zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne w sprawie. Do dnia dzisiejszego wydano pięć postanowień o nałożeniu grzywien w celu przymuszenia, na łączną kwotę 40 000 złotych. Procedury były wydłużane w czasie przez nieustanne podważanie ich przez Spółkę w postaci zażaleń.
Zapewniamy Panią Burmistrz, że Zarząd Powiatu jest świadomy obowiązku wynikającego z art. 26 ustawy o odpadach. W naszej ocenie dotyczy on odpadów zdeponowanych na hali i kodów odpadów określonych w zezwoleniu Starosty.
Bierzemy odpowiedzialność za usunięcie tych odpadów, po wyczerpaniu wszystkich środków prawnych w tym postępowaniu. Obciążanie Powiatu za wszystkie inne zagrożenia występujące na terenie nieruchomości przy ulicy Staszica, której właścicielem jest Syndyk Masy Upadłościowej, jest nieuzasadnione i bez podstawy prawnej.
Na pewno pozyskała Pani informację, że wstępny, szacunkowy koszt likwidacji wszystkich odpadów wynosić może ponad 10 milionów złotych.
Zarząd Powiatu dysponuje środkami pochodzącymi z dotacji, subwencji i środkami finansowymi przekazywanymi na wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej. Są to środki, które nie mogą być przeznaczone na inny niż wskazany cel. Dochody własne Powiatu nie są w stanie pokryć kosztów likwidacji zagrożenia w Stąporkowie. Są one przeważnie przeznaczane na oświatę, funkcjonowanie Starostwa, domów pomocy społecznej, szpitala i w szczególności na drogi powiatowe.
Korzystanie z kredytów bankowych jeszcze bardziej pogorszyłoby sytuację finansową i w obecnej sytuacji nie stać nas na to.
W powyższej sprawie zwróciliśmy się o wsparcie w pozyskaniu pomocy finansowej na ten cel do Posłów i Senatorów RP Województwa Świętokrzyskiego.
W odpowiedzi na nasz wniosek chęć pomocy w tej sprawie zadeklarował Pan Senator Jarosław Rusiecki.
Zapewniam Panią i wszystkich mieszkańców Stąporkowa, że jeżeli Zarząd Powiatu będzie posiadał jakiekolwiek możliwości finansowe w tej sprawie, problem zostanie niezwłocznie rozwiązany.
Sugestię Pani Burmistrz, aby odpady te przenieść na parking Starostwa traktujemy jako skutek chwilowej niedyspozycji Pani i pozostawiamy bez komentarza.
Z poważaniem
PRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU
– Grzegorz Piec –
STAROSTA